Pagini

marți, 11 ianuarie 2011

Enigme textuale metagramate!

Dorele, mai invatam si noi un gen nou de probleme rebusiste? Bine, e nou pe acest blog, caci genul se practica de mai multa vreme. O sa fac, deci azi un test ca sa vedem daca prinde la public, iar de va fi sa fie ii dam drumul, inclusiv cu clasament.
Genul se numeste "Enigme textuale metagramate" sau "Rebus textual metagramat".
Mai intai sa lamurim ce-i aceea o metagrama. Pai pe-asta o lamurim repede : este vorba de inlocuirea unei litere dintr-un cuvant pentru a obtine un alt cuvant avand cu totul alt sens. De fapt, cred ca cele mai cunoscute sunt metagramele inlantuite si daca o sa dau un exemplu sunt sigur ca o sa prindeti imediat smecheria :

MASA
CASA
CANA
PANA
RANA
RASA
PASA
PASI
PARI
PORI
PERI

... si asa mai departe. As putea continua pana maine, probabil.
Rebusul textual metagramat nu are metagrame inlantuite, ci o singura metagrama, in schimb raspunsul final trebuie sa fie un text, o fraza coerenta. Eu, cel care concepe enigma, plec de la textul final, il despart in mai multe cuvinte, dupa care metagramez acele cuvinte. Ca si problema, public cuvintele metagramate, plus cheia textului final (cate cuvinte, din cate litere fiecare).
Hai sa luam un exemplu, ca asa ne lamurim cel mai usor. Sa zicem ca va dau urmatoarele cuvinte metagramate (atentie, lierele scrise ingrosat trebuie schimbate):

MERCE, LINA, UN, SE, ARI, MEA, RAI
Cheie : 6, 7, 5-2, 2

Schimband in mod corespunzator literele pe care vi le-am indicat, veti obtine :
MERGE, MINA, IN, TE, ORI, CEA, RFI   (RFI e o prescurtare. voi incerca sa nu dau prescurtari in enigmele pe care vi le voi propune spre dezlegare, dar asta e prima pe care o concep, in plus o rezolv tot eu)
Iar solutia finala, respectand cheia, este :

MERGEM INAINTE ORICE-AR FI

Ei, ce ziceti? Nu-i asa ca sunt frumoase problemele de acest tip?

Ia hai sa va dau eu o tema repede-repede, ca sa vedem daca s-a prins lumea de smecherie :


RAI, TE, TON, OCA, EI
Cheia : 5-1, 1, 4, 2

Bafta!

8 comentarii:

  1. MÂINE-I O NOUĂ ZI !
    Foarte frumoasă ! Felicitări !

    RăspundețiȘtergere
  2. O prima varianta, dar care nu imi prea place cum suna ar fi:

    haide-n o noua zi

    RăspundețiȘtergere
  3. MAI NE ION OUA ZI = Mîine-i o nouă zi.

    Foarte frumos jocul, cu ocazia asta îmi mai îmbogăţesc şi eu vocabularul.

    RăspundețiȘtergere
  4. mai ne ion oua zi
    MAINE`I O NOUA ZI

    RăspundețiȘtergere
  5. MAINE-I O NOUA ZI...

    Stiu jocul, un joc foarte frumos de altfel, doar ca metagramele de acest gen, pot duce la incurcaturi grave. Mai ales ca, in rebus, noi nu folosim metagrame la cuvintele de 2 litere, ci doar la cele de la 3 litere in sus.

    RăspundețiȘtergere
  6. Avand in vedere ce raspunsuri am primit pana la ora actuala, se pare ca acest tip de enigma o sa placa. Pana una-alta, il invit pe amicul Claudius sa arunce un ochi pe Rebus online.
    Eu acolo am vazut muuuuulte enigme textuale metagramate avand cuvinte de cate 2 litere.
    Pe de alta parte, sunt perfect de acord ca o metagrama obisnuita, sau una inlantuita nu poate fi facuta plecand de la cuvinte de numai 2 litere. Ar fi complet aiurea! Dar aici vorbim de cu totul altceva.

    RăspundețiȘtergere
  7. IARA IARE IASA , MARA MARA MARE MARA

    IADA SARE CASA , IARĂ MĂ-SA SARE MASA

    AR FI O ENIGMĂ .... ! HAHAHAHAHAHAHAHA

    RăspundețiȘtergere
  8. Insorita trebuie sa mai exerseze un pic, dar se prinde ea de figura pana la urma.
    Felicitari tuturor!

    RăspundețiȘtergere

Comentariile sunt moderate pentru a da posibilitatea cat mai multor persoane sa-si puna mintea la contributie si sa descifreze enigmele.